Komunikacja od zawsze odgrywała kluczową rolę w naszym życiu. Pomaga w rozwoju, wyraża nasz punkt widzenia, stwarza nowe możliwości, dzięki niej poznajemy otoczenie i esencję ludzkiej natury. Nigdy nie osiągniesz harmonii ze światem i ludźmi dookoła, dopóki nie rozwiniesz dobrych zdolności komunikacyjnych – jesteś bowiem częścią społeczeństwa.

Wierzę, że każda istota ludzka może opanować do mistrzostwa sztukę komunikacji, bez znaczenia jaką zajmuje pozycję w hierarchii społecznej. Co oznacza umiejętność dobrej komunikacji? Ludzie ze świetnymi zdolnościami komunikowania się i słuchania powinni okazywać innym współczucie, utrzymywać kontakt wzrokowy, traktować innych z szacunkiem i koncentrować się na tym, co przekazuje rozmówca. Dzięki tym wszystkich cechom dobrego słuchacza i rozmówcy zbudujesz dobre relacje, zasłużysz na szacunek innych i skłonisz ku sobie ludzi.

Osoby, które więcej słuchają niż mówią oraz szybko wyłapują sens całej konwersacji są bezcenne. Gdyby wszyscy ludzie z całych sił okazywali troskę, słuchali, rozmawiali i wspierali innych, ten świat byłby dużo lepszy. Rozejrzyj się i zobaczysz tysiące samotnych ludzi, którzy na pierwszy rzut oka wydają się szczęśliwi, a którzy pragną być po prostu usłyszani i zrozumiani. Przeczytaj poniższe podpunkty, a zrozumiesz, że umiejętność słuchania i różne psychologiczne sztuczki mogą zdziałać cuda i poprawić relacje interpersonalne.

 

Jak zostać dobrym słuchaczem?

1. Naucz się empatycznego słuchania

Jakby nie patrzeć, żyjemy w surowym i obojętnym świecie, gdzie każdy pragnie trzymać się z daleka od negatywnych uczuć. Jasne, to dobre dla zdrowia i emocjonalnego dobrostanu, ale nigdy nie zbudujesz wartościowych związków i nie zdobędziesz przyjaciół, jeżeli nie będziesz pomagał i wspierał innych.

Jeśli chcesz stać się dobrym słuchaczem, zdobyć pewność siebie i szacunek, naucz się jak słuchać z empatią. Słyszałeś kiedykolwiek o empatycznym słuchaniu? Ten rodzaj słuchania jest zdolnością do komunikowania się ze zrozumieniem, współczuciem i umiejętnością zobaczenia smutku w oczach rozmówcy, nawet kiedy stara się on ukryć swoje prawdziwe uczucia.

Bądź autentyczny, aby twój rozmówca uwierzył w szczerość współczucia. Inaczej ten, kto otworzył się przed nami i przekazał część trosk, może poczuć się obrażony. Postaw się w jego miejscu, a będziesz miał szansę zrozumieć uczucia i emocje. Empatyczne słuchanie znacząco podnosi pewność siebie i samoocenę mówiącego.

 

2. Trzymaj język za zębami

Jeśli ludzie powierzają ci swoje sekrety, oznacza to, że ufają ci bezgranicznie i polegają na twojej pomocy. W mojej opinii ludzie, którym powierzono czyjeś sekrety nie mają moralnego prawa do ich ujawniania. Jeśli pragniesz utrzymać przy sobie ludzi, na których ci zależy, powinieneś się starać o nieposzlakowaną reputację. Pamiętaj, że ludzie, którzy mówią zbyt dużo, mają zazwyczaj złą reputację, bo nikt nie szanuje tych, którzy nie wyobrażają sobie życia bez ciągłego mielenia językiem i rozpuszczania plotek.

Poza dotrzymywaniem tajemnic, rzeczą pożądaną jest wymiana sekretów z rozmówcą, któremu w pełni ufasz i darzysz szacunkiem. To podniesie poziom zaufania w waszej wzajemnej relacji.

 

3. Mów mniej, słuchaj więcej

W czasie rozmowy, skup się na słuchaniu. Kiedy jeden z twoich przyjaciół dzwoni do ciebie i zaczyna rozmowę, znaczy to, że chce się podzielić swoimi problemami i otrzymać wartościową poradę zamiast zostać obdzielonym porcją twoich problemów i negatywnych uczuć.

Twoim zadaniem jest skoncentrowanie się na rozmówcy i uważne słuchanie wszystkiego, co ma ci do powiedzenia. Zwracaj uwagę na słowa, gesty, uczucia, patrz w oczy. Za wszelką cenę staraj się nie przerywać, daj rozmówcy szansę by się wygadać. W ten sposób zyskujesz także czas, by przetworzyć i przeanalizować, to o czym mówi. Kiedy rozmówca sam przerwie na chwilę, możesz odpowiedzieć i zaprezentować swój punkt widzenia. Nie wierz tym, którzy mówią, że cisza lub słuchanie jest domeną ludzi słabych i niekompetentnych. To oznaka siły, mądrości, intelektu i samokontroli.

 

4. Pozbądź się niepokoju i wewnętrznego napięcia

Nie musisz być urodzonym liderem albo mającą władzę polityczną personą, by zaskarbić sobie szacunek innych. Najważniejszą rzeczą jest pozostawanie silnym emocjonalnie i utrzymywanie poczucia wewnętrznej równowagi. Jeśli jesteś dobry w tłumieniu negatywnych emocji i zachowywaniu się, jakby wszystko  było w porządku, osiągniesz wiele celów i zyskasz reputację profesjonalisty.

Powinieneś jednak wiedzieć, że ludzie sukcesu są też często zdolnymi psychologami, którzy łatwo zauważą w twoich oczach lęk lub niepokój w trakcie rozmowy. Słuchają oni zazwyczaj swojej intuicji, więc istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pewnego dnia zwątpią w szczerość twoich słów i intencji.

W takim przypadku ani rozmowa ani słuchanie nie przekonają twojego rozmówcy, że wewnętrzne napięcie nie jest z twojej strony oznaką oszustwa. Wiem, że trudno się uśmiechać i zachowywać naturalnie, kiedy coś jest nie tak. Jeśli z natury jesteś wyjątkowo uczuciowym i wrażliwym słuchaczem, powinieneś poświęcić wystarczająco dużo czasu na relaksację i spróbować znaleźć wewnętrzny spokój w twoim życiu. Jak tylko pożegnasz się z lękami, a negatywne nastawienie zastąpisz pozytywnym, wywrzesz na rozmówcach dobre wrażenie.

 

5. Pozwól sobie na konstruktywną krytykę

Nie wiem czemu, ale obecnie wielu ludzi nie radzi sobie z konstruktywną krytyką i wierzy, że nieprzyjazne uwagi i oceny są używane, by ich zdyskredytować i podkopać reputację. Tymczasem inteligentni i pewni siebie ludzie traktują krytycyzm jako nieodłączną część swojego życia. To on motywuje i popycha do przodu, rozwija bez względu na wszystko.

Zauważyłam, że odrobina konstruktywnej krytyki nie niszczy konwersacji, ani nie czyni szkody żadnemu z rozmówców, a wręcz przeciwnie – udowadnia, że jesteś uczciwą, szczerą i niezależną osobą, która jest prawdziwie zainteresowana powodzeniem rozmówcy i jego osobistym rozwojem.

Co więcej, ludzie są w stanie zauważyć, że nadmierne przymilanie się, pochlebstwa i podlizywanie się nie są twoją mocną stroną. Powinieneś jednak być ostrożny z krytyką, ponieważ czasami to przydatne i rozwojowe narzędzie może stać się bronią obusieczną. Jeśli nie wiesz, czy użycie krytyki będzie w danym momencie odpowiednie, powinieneś się wstrzymać.

 

6. Unikaj rozpraszaczy

Prawie każdy współczesny człowiek posiada telefon i inne gadżety. Ludzie poświęcają obecnie zdecydowanie zbyt wiele czasu komunikacji wirtualnej. Nawet kiedy muszą rozmawiać twarzą w twarz, rozmowę przerywają nagłe telefony lub wiadomości. W efekcie odbierają i odpowiadają na wiadomości tekstowe w czasie rozmowy. Takie zachowanie jest wyrazem braku szacunku.

Jeśli pragniesz być dobrym słuchaczem, powinieneś traktować osobę, której słuchasz z szacunkiem. Oznacza to, że powinieneś unikać lub ograniczyć wszystkie możliwe rozpraszacze podczas konwersacji. Ustaw w swoim telefonie tryb cichy na 5 lub 10 minut i będziesz miał okazję by przedyskutować wszystkie ważne kwestie i przyjaźnie nastawić do siebie rozmówcę.

 

7. Nie bój się zadawania pytań

Jeśli zdecydujesz się mówić mniej i słuchać więcej, konieczne jest zadawanie rozmówcy pytań, by pokazać że omawiany temat jest dla ciebie interesujący i że jesteś zaangażowany. Psychologowie polecają zadawanie pytań otwartych, czyli takich, na które nie można odpowiedzieć krótko “tak” lub “nie”. Pomogą ci one ożywić konwersację i otrzymać szczegółowe odpowiedzi w sprawach, które cię interesują.

Staraj się jednak nie zdominować rozmówcy pytaniami. W przeciwnym razie miła rozmowa może zamienić się w przesłuchanie. Bądź pewien, że pytania są taktowne, inaczej rozmowa może przybrać niespodziewany obrót i stać się wymuszona.

Ludzie nie są w stanie osiągnąć wzajemnego zrozumienia, dopóki nie nauczą się słuchać. Im więcej słuchasz, tym więcej masz szans na usłyszenie prawdy. Wierzysz, że umiejętności dobrego słuchania uczynią się osobą autorytatywną i odnoszącą sukcesy?